Manipulacja Powięzi – Skuteczna Terapia

Od jakiegoś już czasu możemy się pochwalić,iż leczymy naszych pacjentów tą jedną z najnowszych i bardzo skutecznych metod terapeutycznych. Jest to metoda terapii manualnej o bardzo dużej skuteczności w zwalczaniu dolegliwości bólowych (a także innych objawów) układu ruchu i nie tylko. Jej twórcą jest włoski fizjoterapeuta Luigi Stecco.

FM opiera się na bardzo rzetelnym wywiadzie (często pacjent proszony jest o przypomnienie sobie bardzo dawnych i z pozoru nieistotnych urazów, kontuzji, zabiegów operacyjnych) oraz szczegółowym badaniu fizykalnym, w którym terapeuta obserwuje, poddaje testom i ocenia palpacyjnie (dotykowo) poszczególne segmenty ciała. Następnie przystępuje się do terapii, która polega na intensywnym pocieraniu wybranych punktów na ciele pacjenta. Najczęściej wykonuje się to łokciem, kosteczkami palców lub ich opuszkami, co w pierwszej chwili może być dla pacjenta znacznie bolesne. Jednak w trakcie dobrze wykonywanego zabiegu po chwili ból znacznie maleje lub całkowicie ustępuje, a miejsca poddane manipulacji ulegają rozgrzaniu i dużemu rozluźnieniu. Aby sprawdzić skuteczność terapii pacjent ponownie wykonuje testy ruchowe oraz siłowe które wcześniej były bolesne i ograniczone. Nierzadko efekty bywają wręcz spektakularne, a pacjentom trudno pojąć jak terapia wykonywana np. na pośladku zlikwidowała ból barku oraz głowy.

Z punktu widzenia pacjenta ogromną zaletą tej metody jest oszczędność czasu oraz pieniędzy, bowiem sesje terapeutyczne odbywają się najczęściej raz, rzadziej dwa razy w tygodniu. Nierzadko efekty terapii FM np. u dziecka z wadą postawy po jednej lub dwóch wizytach odpowiadają efektom wielu tygodni ćwiczeń korekcyjnych.

Oczywiście zdajemy sobie sprawę ,że FM tak jak każda inna metoda terapeutyczna nie jest lekarstwem na wszystko i ma swoje ograniczenia, jednak jej efekty są na tyle obiecujące, że skłoniły nas do przybliżenia jej naszym Pacjentom.